Dzieci od urodzenia do wieku ok. 4,5 lat są bardzo wrażliwe na porządek. Gdy nasz
dom jest dobrze zorganizowany i uporządkowany, dzieci czują się w nim dobrze.
Ich świat jest przewidywalny. Wiedzą, gdzie mogą znaleźć ważne dla nich rzeczy.
Uczą się je odkładać na to samo miejsce.
Jak przygotować przewidywalne otoczenie? Jak sprawić, by dzieci dobrze się czuły
w swoim pokoju i potrafiły utrzymać w nim porządek?
Przede wszystkim zadbajmy o to, by ilość rzeczy w pokoju dziecka nie była zbyt
duża. Starannie wybierajmy zabawki, książki i ubrania, które znajdą się w jego
pokoju. Co jakiś czas warto zrobić przegląd i spakować te ubrania, które są już
nieużywane – za małe, zniszczone bądź niepasujące do danej pory roku. To samo
możemy robić z zabawkami – zmieniać co jakiś czas, zabierać te, które się już
znudziły bądź są już nieadekwatne do wieku dziecka.
Urządzając pokój dziecięcy starajmy się, aby nie tylko był ładny, ale również sprzyjał
rozwojowi samodzielności naszego dziecka. Będzie tak, jeśli zadbamy o to, żeby
dziecko miało łatwy dostęp do wszystkich swoich rzeczy – także ubrań. Niska szafka
z półkami, z możliwością zawieszenia nisko wieszaków z ubrankami, koszyczki
na skarpetki, bieliznę i inne poskładane części garderoby pozwolą dziecku
na samodzielność. Dziecko biorąc z nas przykład nauczy się segregować ubrania,
składać je a z czasem również używać wieszaków.
Zabawki warto trzymać posegregowane w koszyczkach bądź pudełkach, na niskich
półkach, tak by były łatwo dostępne dla dziecka. Zrezygnujmy z kosza na zabawki,
taki kosz jest niepraktyczny. Po pierwsze trudno jest w nim odnaleźć to, czego akurat
potrzebujemy, po drugie nie zachęca do starannego odkładania zabawek na miejsce
i dbania o nie, służy wręcz do wrzucania zabawek do środka, co często sprawia,
że zabawki się niszczą.
Wprowadźmy zasadę, że po skończonej zabawie zabawki wracają na swoje miejsce.
Zachęćmy do sprzątania własnym przykładem. Jeśli widzimy, że dziecko
ma trudności ze sprzątaniem, pomóżmy mu w tym. Potem zastanówmy się, skąd
biorą się te trudności. Może sto klocków dla naszego dziecka to w tej chwili za dużo
do posprzątania? Może warto zmniejszyć ilość klocków dostępnych do zabawy?
Zasada, że lepiej mniej niż więcej zabawek nie tylko ułatwia dzieciom utrzymanie
porządku, ale również wpływa na jakość zabawy. Dziecko nie jest przytłoczone
możliwościami wyboru i może dłużej zająć się jedną zabawą, co sprzyja rozwojowi
koncentracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz